Zadanie 2.3.1.6
Wskazówka teoretyczna
Wartości składowe prędkości \(\vec{v}\) w dowolnej chwili \(t\):
Współrzędne ciała w dowolnej chwili \(t\):
Maksymalna wysokość rzutu:
Czas potrzebny na osiągniecie wysokości maksymalnej \(h\):
Zasięg rzutu:
Czas rzutu:
Informacja
Postaraj się samodzielnie rozwiązać zadanie. Możesz sprawdzić swój tok rozumowania, klikając w przyciski odsłaniające kolejne etapy proponowanego rozwiązania lub sprawdź od razu odpowiedź.
Dane i szukane
Dane:
- wysokość, z której rzucono piłkę \(h=10\,\mathrm{m}\),
- prędkość początkowa \(\displaystyle{v_0=20\,\mathrm{\frac{m}{s}}}\),
- przyspieszenie ziemskie \(\displaystyle{g=9,81\,\mathrm{\frac{m}{s^2}} }\).
Szukane:
- prędkość po sprężystym odbiciu od poziomego podłoża \(\vec{v}\),
- odległość między pierwszym a drugim miejscem uderzenia od podłoża \(\Delta x\).
Analiza sytuacji
Ciało oddziałuje z Ziemią grawitacyjnie. W pobliżu Ziemi siła grawitacyjna w dobrym przybliżeniu jest stała i wyrażamy ją wzorem \(\vec{F}=m\vec{g}\), nazywając natężenie pola natężenie pola grawitacyjnego Ziemi \(g\) przyspieszeniem ziemskim. W pobliżu Ziemi działa także siła oporu powietrza, ale ją pomijamy.
Sposób I - równania ruchu
Masa ciała jest stała, więc równanie ruchu uzyskujemy z drugiej zasady dynamiki w postaci:
Po wstawieniu siły \(\vec{F}=m\vec{g}\), otrzymujemy: \(\vec{a}=\vec{g}\). Jak widać ruch jest jednostajnie przyspieszony z przyspieszeniem \(\vec{g}\).
Rozwiązania równania ruchu, czyli równanie toru i równanie na prędkość, mają postać:
gdzie \(\vec{r}_0\) i \(\vec{v}_0\) są odpowiednio położeniem i prędkością w chwili \(t=0\).
Ruchy, w których występuje niezerowa prędkość początkowa nazywamy rzutami, a w przypadku, gdy prędkość początkowa wynosi zero, mówimy o spadku swobodnym.
Początkowy ruch piłki jest rzutem poziomym, a po odbiciu od ziemi rzutem ukośnym.
Wybieramy kartezjański układ odniesienia o osi \(y\) skierowanej pionowo do góry i osi \(x\) skierowanej wzdłuż wektora prędkości początkowej, wtedy \(\vec{g}=(0,-g,0)\), \(\vec{v}=(v_0,0,0)\) i \(\vec{r_0}=(0,h,0)\). Równania toru dla ruchu poziomego w tym układzie współrzędnych mają postać:
- postać parametryczna \(x=v_0t\), \(\displaystyle{y=h-\frac{gt^2}{2} }\)
- postać jawna \(\displaystyle{y=h-\frac{gx^2}{2v_0^2} }\), \(z=0\) (tzn. ruch jest płaski).
Czas \(t_1\) i miejsce \(x_1\) pierwszego odbicia znajdziemy podstawiając \(y=0\)
W zderzeniu sprężystym energia jest zachowana, stąd wartość prędkości nie zmieni się. Podczas odbicia składowa pozioma prędkości nie zmienia się, a pionowa mienia znak na przeciwny, stąd wynika, że kąt padania równa się kątowi odbicia. Składowe prędkości w punkcie zderzenia wynoszą:
Prędkość piłki po sprężystym odbiciu wynosi \(\displaystyle{\vec{v}=\left [20,14\right ]\,\mathrm{\frac{m}{s}} }\)
Równania toru rzutu ukośnego mają postać:
- postać parametryczna \(x=x_1+v_0t\), \(\displaystyle{y=v_{y1}t-\frac{gt^2}{2} }\)
- postać jawna \(\displaystyle{y=\frac{v_{y1}(x-x_1)}{v_0}-\frac{g(x-x_1)^2}{2v_0^2} }\), \(z=0\).
Miejsce drugiego upadku znajdujemy rozwiązując równanie kwadratowe dla \(y=0\)
\[\displaystyle{0=2v_0v_{y1}(x_2-x_1)-g(x_2-x_1)^2 }\] \[2v_0v_{y1}=g(x_2-x_1)\] \[\displaystyle{\frac{2v_0v_{y1}}{g}=x_2-x_1}\] \[\displaystyle{x_2=x_1+v_0\frac{2}{g}gt_1 }\] \[\displaystyle{x_2=x_1+2v_0\sqrt{\frac{2h}{g}} }\]
Odległość między odbiciami wynosi \(\Delta x=x_2-x_1=2x_1\approx 57,14\,\mathrm{m} \)
Sposób II - zasada zachowania energii
Ponieważ siła \(mg\) jest zachowawcza, możemy korzystać z zasady zachowania energii mechanicznej.
W rozważanym ruchu zasadę zachowania energii przyjmuje postać:
\(v_{y1}^2=2gh\)
Prędkość po odbiciu wynosi
Po odbiciu piłka wzniesie się na początkową wysokość, tam pionowa składowa prędkości zeruje się i piłka z poziomą prędkością \(v_0\) zacznie rzut poziomy taki sam, jak na początku.
Z równania na składową prędkości w ruchu do góry \(0=v_{y1}-gt_w\) wyliczamy czas wznoszenia \(t_w\):
Zauważamy, że czas wznoszenia jest równy czasowi spadania, zatem czas lotu od pierwszego odbicia do drugiego wynosi \(2t_1\). W tym czasie, w poziomie, piłka przebędzie drogę:
Odpowiedź
Prędkość piłki po sprężystym odbiciu wynosi \(\displaystyle{\vec{v}=(20,14)\,\mathrm{\frac{m}{s}} }\). Odległość między odbiciami ma wartość \(\Delta x\approx 57,14\,\mathrm{m} \).